Τα ταξίδια εκδίκησης δεν είναι πια τόσο συναρπαστικά

Των Andrea Felsted και Brooke Sutherland

Ήταν ένα “θερμό” καλοκαίρι για τα καλοκαιρινά ταξίδια, αλλά αυτό θα αποτελέσει μάλλον το αποκορύφωμα στη μετά πανδημίας εποχή. Καθώς πλησιάζει η χειμερινή περίοδος, η επιθυμία για σπατάλες σε ακριβά ταξίδια είναι βέβαιο ότι θα μετριαστεί.

Καθώς επέστρεψε στην κερδοφορία για πρώτη φορά μετά την πανδημία του κορονοϊού, η TUI AG ανέφερε ότι οι κρατήσεις για το φετινό καλοκαίρι αυξήθηκαν κατά 6% σε σχέση με το 2022. Ωστόσο, αν και οι πελάτες της συνεχίζουν να ξοδεύουν περισσότερα για τις διακοπές τους, πρόκειται για επιβράδυνση σε σχέση με την αύξηση 13% που σημειώθηκε το β’ τρίμηνο.

Η εταιρεία ανέφερε ότι το γεγονός αυτό αντανακλά τις τρεις εβδομάδες αβεβαιότητας εν μέσω καύσωνα σε περιοχές της Ευρώπης και πυρκαγιών που μαίνονταν στη Ρόδο τον περασμένο μήνα. Αλλά υπάρχουν σημάδια και αλλού ότι η επιθυμία για ταξίδια αρχίζει να υποχωρεί.

Στις ΗΠΑ, η Alaska Air Group, η JetBlue Airways, η Frontier Group και η Spirit Airlines – αεροπορικές που απευθύνονται κυρίως στις αγορές της Βόρειας Αμερικής – προειδοποίησαν ότι η ασθενέστερη ζήτηση θα επιβαρύνει τους ναύλους και τα αποτελέσματα αυτό το φθινόπωρο. Όλες οι αεροπορικές εταιρείες το απέδωσαν στη ραγδαία μετατόπιση της προτίμησης των Αμερικανών για διεθνή ταξίδια κατά το πρώτο πλήρες καλοκαίρι χωρίς ουσιαστικούς περιορισμούς από την αρχή της πανδημίας. Το ισχυρό δολάριο συμβάλλει επίσης στην ενίσχυση της ελκυστικότητας των διακοπών στην Ευρώπη.

Αλλά υπάρχουν αυξανόμενες ανησυχίες ότι αυτή η υποχώρηση δεν αφορά μόνο τις γεωγραφικές περιοχές και ότι οι καταναλωτές συγκρατούν τις δαπάνες τους εν μέσω υψηλών τιμών.

Η Airbnb ανέφερε ότι οι πελάτες της έκλεισαν 114,1 εκατ. διανυκτερεύσεις στο β’ τρίμηνο, 11% πάνω από την ίδια περίοδο πέρυσι, αλλά στον πιο αργό ρυθμό ανάπτυξης από την περίοδο της πανδημίας. Η Destination Analysts, η οποία διεξάγει δημοσκοπήσεις μεταξύ Αμερικανών ταξιδιωτών τα τελευταία τρία χρόνια, διαπίστωσε ότι ενώ τα ταξίδια αναψυχής παραμένουν υψηλή προτεραιότητα, οι προϋπολογισμοί τους δέχονται πιέσεις.

Τα ταξίδια εκδίκησης δεν είναι πια τόσο συναρπαστικά
Στην Omni Hotels & Resorts, τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο κατά το τρέχον τρίμηνο τείνουν να παραμείνουν αμετάβλητα σε σχέση με πέρυσι ή ίσως να μειωθούν λίγο, δήλωσε ο πρόεδρος Kurt Alexander. Το χαρτοφυλάκιο των ακινήτων της εταιρείας βρίσκεται κυρίως στις ΗΠΑ και οι τιμές πέφτουν σε ορισμένα από τα θέρετρά της. Επίσης, οι πελάτες είναι λιγότερο πιθανό να ξοδέψουν χρήματα για σουίτες ή δωμάτια με θέα από ό,τι στο πρόσφατο παρελθόν, γεγονός που συμβάλει στην πτώση των τιμών, δήλωσε ο Alexander. Η Omni χρησιμοποιεί προωθητικές ενέργειες για να κλειστούν τα δωμάτια και αναμένει να το κάνει αυτό μέχρι το υπόλοιπο του έτους.

Ωστόσο, η όποια εξασθένιση της ζήτησης προέρχεται από ένα ήδη υψηλό επίπεδο, καθώς οι ταξιδιώτες και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού “αναπλήρωσαν” τα ταξίδια που δεν είχαν τη δυνατότητα να κάνουν κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Η ταξιδιωτική αγορά δεν καταρρέει – ο Alexander της Omni δήλωσε ότι βλέπει μια σταθερότητα στις ταξιδιωτικές δαπάνες, παρά μια σοβαρή μείωση. Σημείωσε όμως πως το γεγονός αυτό μπορεί να πιέσει τα περιθώρια κέρδους, με τους μισθούς σε όλη την εταιρεία να έχουν αυξηθεί κατά 25% σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα. Από την άλλη, οι κρατήσεις για ομαδικές εκδηλώσεις, όπως συνέδρια, το 2024 είναι αυξημένες κατά 20% σε σχέση με τη ζήτηση που είχε η Omni για το 2023 σε αυτό το σημείο πέρυσι, δήλωσε ο Alexander.

Μέχρι στιγμής, η Ευρώπη δεν ακολουθεί την αμερικανική τάση της επιβράδυνσης ταξιδιών μικρών αποστάσεων. Η EasyJet, αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους, ανέφερε για παράδειγμα προσφάτως ότι εξακολουθεί να βλέπει ισχυρή ζήτηση, αντικατοπτρίζοντας την τυπική εποχιακή ζήτηση για καλοκαιρινές αποδράσεις καθώς και τον κακό καιρό στο Ηνωμένο Βασίλειο. Αυτό ενδέχεται να εξηγεί γιατί η Βρετανία είναι η ισχυρότερη από τις μεγάλες αγορές για την TUI.

Οι πυρκαγιές στη Ρόδο, αν και κόστισαν στην TUI 25 εκατ. ευρώ (27,4 εκατ. δολάρια), δεν φαίνεται να έχουν επηρεάσει την επιθυμία για ταξίδια. Οι κρατήσεις επηρεάστηκαν για ένα σύντομο χρονικό διάστημα, αλλά έχουν ανακάμψει.

Ωστόσο, οι ΗΠΑ τείνουν να βρίσκονται έξι έως εννέα μήνες μπροστά από την Ευρώπη, γεγονός που υποδηλώνει ότι η σταθεροποίηση δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, ειδικά καθώς το υψηλότερο κόστος των ενυπόθηκων δανείων επιβαρύνει την κατάσταση. Η TUI ανέφερε ότι η ζήτηση για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων στη Γερμανία μειώθηκε σχεδόν στο μισό και ότι θα είναι προσεκτική στον προγραμματισμό της, παρά την ελπιδοφόρα έναρξη ενόψει της χειμερινής περιόδου.

Η Ryanair μείωσε τον περασμένο μήνα τις προβλέψεις της για την κίνηση στο σύνολο του έτους και ανέφερε ότι ενδέχεται να χρειαστεί να μειώσει τις τιμές των εισιτηρίων για να γεμίσει τις θέσεις αυτόν το χειμώνα, καθώς οι καταναλωτές θέλουν να συγκρατήσουν τις δαπάνες. Το αεροδρόμιο του Heathrow στο Λονδίνο είναι επιφυλακτικό όσον αφορά τις προοπτικές για τα ταξίδια αναψυχής κατά το β’ εξάμηνο του έτους. Ωστόσο, ο γαλλικός ξενοδοχειακός όμιλος Accor SA αναβάθμισε τις προβλέψεις του για τα κέρδη του έτους, ενώ η InterContinental Hotels Group Plc ανέφερε αυτήν την εβδομάδα ότι δεν βλέπει επιβράδυνση στα ταξίδια αναψυχής στις ΗΠΑ.

Οι διαφορετικές προοπτικές αντανακλούν το γεγονός ότι δεν αισθάνονται όλοι οι καταναλωτές, παράγοντες της αγοράς και γεωγραφικές περιοχές τις ίδιες πιέσεις. Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία και πλουσιότεροι καταναλωτές θα εξακολουθήσουν να ξοδεύουν περισσότερα χρήματα για τις διακοπές φέτος. Και, φυσικά, οι ευρωπαϊκές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις αναμένεται επίσης να επωφεληθούν από την ανάκαμψη του κινεζικού τουρισμού. Απλώς δεν είναι σαφές αν αυτά θα είναι αρκετά ώστε να στηριχθεί ο κλάδος.

Μέχρι στιγμής, οι επενδυτές φαίνεται πως συνεχίζουν να στηρίζουν τις αεροπορικές εταιρείες και τους ταξιδιωτικούς πράκτορες. Οι μετοχές της TUI, για παράδειγμα, σημείωσαν άνοδο έως και 4% την Τετάρτη, πριν σβήσουν το μεγαλύτερο μέρος των κερδών. Ο δείκτης Stoxx 600 Travel & Leisure εξακολουθεί να σημειώνει σημαντική άνοδο, όπως και ο δείκτης S&P 500 Airlines, ενισχυμένος από τις ισχυρές επιδόσεις των πιο διεθνώς προσανατολισμένων αεροπορικών εταιρειών, όπως η Delta Air Lines και η United Airlines.

Όμως θα πρέπει να αναμένουν κάποιες αναταράξεις καθώς απομακρυνόμαστε από την εποχή των ταξιδιών εκδίκησης (revenge travel).

capital.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ

Trip24 Png

@2023, Designed and Developed by Digital Cities IKE

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?